måndag 17 december 2007

Tack för mig - Kapitalet slut

Ja. Då kom jag till den punkt som jag hade hoppats slippa komma till. Häromdagen flaggade jag för att jag hade satt en gräns, nämligen att inte förlora mer än att jag kunde plocka ut det kapital jag satt in i senaste omgången för att öka handelsutrymmet.

Dit har jag alltså nått nu. För att kunna plocka ut dessa pengar, eller åtminstone större delen av dem måste jag lägga ner projektet "En timme om dan".

Det har alltså gått mycket dåligt idag och jag satte mig i helt fel läge med ett innehav Boliden och var tvungen att sälja med stor förlust. Alla mina beräkningar slog fel. Jag föreställde mig en återhämtning men den kom aldrig. Och inte följde Boliden index heller eftersom den sjunkit, just nu, med -4,8 % medan indexen ligger runt -2,5%.


Jag har varit bra på att bryta mina principen tidigare men den sista regeln jag satte är alldeles extra helig.

Projektet har gått back. Efter den första månadens rusiga segeryra har det bara gått dåligt eller i bästa fall halvdåligt.

Någon gång måste man ta konsekvenserna och det gör jag nu genom att avsluta mitt dagliga tradade.

Jag har kvar min kapitalförsäkring och kan nu bara hoppas att den ska lyfta så småningom och kompensera för det jag förlorat på tradadet.

Nu ska jag försöka ägna mig åt livet utanför börsen.

Lycka till ni andra!

/MR

9 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att projektet gick i stöpet, men skönt att du i alla fall drar en gräns här.

Du har inte lust att skriva ihop en sammanställning av vad den totala förlusten blev i slutänden?

Martini Rosso sa...

Visst. Jag ska göra det vid tillfälle. Sen projektet började är det inga jättesummor tack vare att det gick så bra i början. Kanske 8-10 tusen om jag höftar. Men fan så mycket tid det har gått åt!

Anonym sa...

Patetiskt att trada med så lite kulor....Antingen bör du jobba ihop ett kapital på minst en mille eller sätta stålarna i en billig indexfond. Jobbar själv med 4-5 mille (som man kan undvara 2-3 år),då tål du en del smällar och är ändå med när det vänder upp igen

Martini Rosso sa...

Till Juristen skulle jag vilja säga att din kommentar är lite väl arrogant i tonfallet. Om du har 4-5 miljoner du lätt kan avvara kan du gott kosta på dig att vara mer ödmjuk.

Anonym sa...

Det är trist att förlora pengar. Tyvärr förlorar de flesta sina pengar innan de har lärt sig bemästra trading yrket. De flesta av oss har betalat dyrt för våra erfarenheter och kunskaper, synd att du lägger av, men det är ingen mening med att fortsätta om du bara förlorar pengar och inte är villig att lära dig allt du måste kunna för att bli framgångsrik. Papperstrada är ett bra sätt att testa vilken trading som fungerar. Skaffa sig en bra trading coach som kan daytrada, som alltid arbetar med tighta stoppar och kan lära ut var det är bäst att köpa och sälja. Well, hur som helst lycka till, en fördel som du har är att du är öppen och ärlig mot dig själv och förstår att du inte kan fortsätta som du gjort, det är en bra början.

Anonym sa...

Vill bara tacka för det avskräckande exemplet. Jag kommer aldrig börja daytrada även om jag funderat på det tidigare. Du har säkert sparat mig en massa pengar, så stort tack för det.

Lycka till i framtiden

Anonym sa...

Bra beslut att verkligen följa den "stopploss" som du satte upp när det gäller den totala förlusten som du var villig att ta!

Stort tack för din generositet att dela med dig under året i både med- och motgångar. De flesta föredrar att bara yttra sig när det går bra, men din ärlighet har varit härlig att få ta del av!

Om inte annat, hoppas jag att du får nytta av dessa erfarenheter och din ärlighet på andra sätt under 2008 och att det året blir det bästa i ditt liv! (Kanske tack vare mindre tid på börsen!?) :-)

Martini Rosso sa...

Tack för era kommentarer. Just nu känns det väldigt väldigt rätt att sluta. Lite som en befrielse faktiskt. Och har någon insett hur farligt det är så har ju åtminstone bloggandet fyllt en bra funktion.

Unknown sa...

Alltid trist med motgångar men jag önskar dig verkligen lycka till med ditt framtida liv.

Förhoppningsvis hittar du i framtiden både tillbaka till bloggandet och till börsen. Men då med en kanske lite sundare och mer långsiktig investeringsfilosofi.

/Jakob -hurjagblevrik.se