onsdag 5 september 2007

Sjösättning

Idag är det en dryg månad sedan jag började med ambitionen att enbart ägna första timmen varje dag åt börsaffärer.

I praktiken har det blivit mer och jag har trots bloggens titel ökat tiden till en och en halv timme med möjlighet att förlänga en halvtimme. Men den sista halvtimmen ska bara utnyttjas om jag fastnat i en dålig position och tror på en snabb uppgång. Jag ska alltså inte göra nya affärer då utan bara avsluta gamla.

Jag försöker göra mig 100 % likvid innan jag stänger ner för dagen. Men det har förekommit att jag haft kortare innehav över några dagar när jag hamnat i en dipp som jag varit väldigt övertygad ska släppa snart.

Det ska erkännas på en gång att jag har misslyckats riktigt ordentligt flera gånger den här månaden. Vid några enstaka tillfällen har jag haft riktigt grova återfall och suttit hela dagen utan att kunna bryta. Men för det mesta har det gått bra att stänga ner i rimlig tid.

En av anledningarna till min nya sätt att handla är att jag hade konstaterat att det tidigare ofta blev så att jag tjänade några tusenlappar på snabba affärer i början av börsdagen men sedan förlorade dom och lite till senare under dagen. Det var väldigt ofta så och ibland tappade jag då kontrollen helt och började toktrada med jätterisker för att rädda tillbaka vinstläget. Resultatet blev ibland helt förödande. Från en förmiddagsvinst på kanske 5 000 kr kunde jag istället landa på 25 000 i förlust framåt kvällen.

Detta hände alltför många gånger och jag har förlorat kanske 250 000 kronor bara på såna affärer. Dessutom har jag förlorat nästan lika mycket till på långsiktiga innehav. Inte kul läge.

När min depå stod som lägst efter mitt sista riktigt dåliga race hade jag bara 28 000 kronor kvar. Jag hade då tappat över 70 000 kronor på kanske tio dagar på grund av både ren klantighet och djävulsk otur. Jag var förstås helt djälva knäckt och tog två veckor time out från all handel. Och där någonstans bestämde jag mig för att lägga om stil.

Anledningen var att dels få bättre avkastning och dels att frigöra tid för mitt arbete som egen företagare. Aktienhandeln har haft en förlamande effekt på min andra verksamhet inom ett fritt skapande yrke. Veckorna bara gick medan jag mest satt och stirrade på börskurvorna.

Nu har jag varit igång med mitt nya program sedan 8 augusti då mitt konto stod på bottennivån 28 000 kronor.

Idag (070904) är kontoställningen ca 40.000 kronor. Eftersom jag tagit ut 12.000 kronor i för att betala månadens räkningar motsvarar den verkliga ställningen 52.000 kr.

Nettobehållning efter en månads handel på en ruggigt slagig börs är alltså 24.000 kronor.

Jag är hittills, trots en del återfall, mycket nöjd. Utfallet har verkligen varit postitivt. Inte bara ekonomiskt. Jag är lika glad över att nuförtiden få väldigt mycket mer gjort i mitt "vanliga" liv.

Det verkar kanske extremt med en uppgång på runt 85 % av kapitalet på en månad. Förklaringen är att jag har en s.k. vipplimit som gör att jag kan låna upp 500.000 kronor över dagen för handel. Anledning till att belåningsutrymmet är så högt i förhållande till min faktiska kontoställning är att jag hade så pass mycket mer pengar på kontot när vipp-limiten sattes och sen har jag fått behålla den.

En annan förklaring är att det är tacksamt att trada när börsen rör sig så mycket som den gjort sista tiden. Jag har förstås blankningsavtal så jag kan handla på nergångar också.

Även om det egentligen inte riktigt hör hit, så har jag även ca 100.000 kr i en kapitalförsäkring. De är långsiktigt investerade i aktier och ligger i en egen depå som jag inte tradar med.


/MR

Inga kommentarer: