onsdag 3 oktober 2007

För en gångs skull - Nästan enligt plan

Ja idag har det gått bättre. Fortfarande inga jättevinster men i alla fall nästan enligt planen. Satt ganska precis en timme och omsatte 450.000 med en vinst på ca 1.700 kronor efter avdrag för courtage. Visst, min depå skulle må bra av en riktigt fett klipp men det är helt OK att ligga så nära dagsmålet. Ställningen nu är strax under 23.000 (dvs. jag sitter inte och räknar ut courtaget på öret)

Sen har jag en teori om varför det jag gör provocerar somliga. Det är förstås att jag har mage att tro att jag ska kunna göra vinst utan att ha läst alla böcker eller vara expert någon som helst form av analys. Ytterligare en sak som jag tror stör vissa är att jag berättar så öppet om när jag klantar bort mig. Det måste sticka i ögat på alla machotyper som bara berättar om när det går bra.

Det jag kan säga ytterligare om min metod är att det jag framför allt handlar på är marknadens psykologi. En variant, som lyckades idag, är pricka in rörelser utifrån bevakning av indexutvecklingen.

Men det kan också ju slå väldigt fel ibland som häromdagen ( se här ) när jag försökte blanka i Alfa Laval som först hade följt index upp men sen bara fortsatte på grund av att några stora aktörer skulle in till varje pris och pressade upp kursen fast allt annat vände. Det mönstret borde jag förstås ha känt igen och avstått från att gå in. Det är en av de i mitt tycke mest oberäkneliga situationerna.

Jag ska säga också att jag också försöker läsa på lite för att göra mig en bild av vad som ska hända, vilka aktier som kommer att röra på sig. Men som jag handlar nu är det bara dagsrörelserna jag intresserar mig för.

Det var dagens funderingar.

För en gångs skull är jag helt nöjd med dagens insats. Nu gäller det bara att hålla fingrarna i styr så det inte blir återfall och jag förlorar alltihop igen.

Ha det bra.

/MR

2 kommentarer:

Husbilslivet.se sa...

Grattis till att du lyckades hålla dig till planen!

För egen del bryr jag mig inte så mycket om hur en enskild dag utfaller rent vinstmässigt. För mig är veckans resultat det viktigaste. På så vis gör förlustdagarna, vilka är oundvikliga, inte så ont.

Ett litet tips angående din redovisning av depåställning. Strunta i att redovisa den. Utgå i stället från hur mycket i vinst/förlust från sjösättning av En Timme Om Dan projektet. Enligt min uppfattning blir det annars lätt förvirrande både för oss läsare och dig själv.

En stor eloge för din öppenhet med dina affärer. Blir verkligen underhållande och lärorikt att läsa.
/LP

Martini Rosso sa...

Tack. Jag ska försöka vara tydligare med redovisningen. Det är klart det blir råddigt att se helheten när jag gör en massa uttag också.

/MR