tisdag 2 oktober 2007

Plus minus noll

Inget speciellt att rapportera alltså. Satt en och en halv timme och omsatte lite drygt miljonen men idag åt courtaget upp mesta vinsten. Några hundringar plus vart det iofs men det har ju ingen betydelse.

Lärdomen jag försöker ta är att jag måste minimera förlusterna. Det betyder att obarmhärtigt och snabbt göra sig av med en position som inte rör sig enligt förväntningen. Nästan alla mina stora förluster har kommit av att jag fått någon slags tilt i huvudet och bara suttit obeslutsam medan kursen skenat ifrån mig och depåvärdet sjunkit.

Nackdelen med den nya "riskhanteringen" är att det blir lite feglir över det hela och att en hel del affärer ger noll resultat eller enbart lite vinst. Men det är min övertygelse att det är enda sättet att agera med min "metod". Jag satsar för hårt i förhållande till mitt kapital för att kunna ta stora risker. Vinsterna ska komma när jag prickar rätt. Det här med nollresultat måste jag bara lära mig att ta och vara nöjd med.

Nu är det också så att under tiden jag har haft bloggen ingång har resultatet knappast varit särskilt imponerande. Om jag nu ska föröka upprätta min tilltufsade image som daytrader kan jag säga att jag faktiskt gjort betydligt bättre affärer än vid andra tillfällen än den här perioden.

Men å andra sidan kan man också med all rätt hävda att det är slutresultatet, dvs. depåns värde som avgör om metoden funkar eller inte. Metoden måste ju tyvärr också innefatta ens eget psykologiska mönster. Jag menar om jag har en metod som i princip fungerar men jag hela tiden gör misstaget att inte följa mina egna regler (dvs. sälja snabbt vid oönskade rörelser) så är det ju ingen bra metod för mig. Eh ... Lite småflummigt kanske men ni fattar nog.

Intressant är det också hur mina skriverier verkar provocera några av chattarna på Börssnack. Förstår inte riktigt varför. Vill man inte läsa är det ju bara att låta bli. Jag hoppar ju inte på folk precis (inte utan anledning i alla fall).

Det var allt för idag (hoppas jag)


Ha en bra dag.


/MR

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ta det som att folk är intresserade då de skriver om dig i börssnack eller så är de bara avundsjuka för att du vägar dig på något som "de" också vill göra.

Kul att läsa din blogg, lycka till!


/Per

Husbilslivet.se sa...

Mycket trevligt initiativ att skriva om dina vedermödor med att göra pengar med aktietrading. Jag tror att det finns väldigt många i liknande situationer som dig.

Jag själv är en av alla dessa traders som inte lyckats så där särskilt bra. Har precis börjat fundera i samma banor som dig, att minska tiden framför skärmen och bli effektivare.

Min övertygelse är att det till största delen beror på precis det som du så tydligt belyser i dina inlägg.
Bristande förmåga att följa sin PLAN. Du har i alla fall kommit så långt att du har en plan, återstår bara att följa den. Låter ju enkelt men inte så lätt i praktiken.

Hur som helst. Du har inspirerat mig till att starta en blogg i ämnet strategier. Välkommen att diskutera ämnet med med mig.

http://tradingstrategier.blogspot.com/

/LP

Martini Rosso sa...

# Anonym

Tack för synpunkter. Hoppas att det är som du säger. Det är skönt att jag också har supportrar för bloggen.

# Lelleprinter

Kul att ha inspirerat! Ske genast kolla in din strategiblogg.

/MR