torsdag 27 september 2007

Igång igen

Ja, då har jag varit igång med handeln igen. Ungefär en och en halv timme blev det idag. Har omsatt omkring en miljon och plockat ut ca 1.400 efter avdrag för courtage. Inte så mycket att hänga i julgranen i kronor räknat men i alla fall på plussidan. (Och i procent på min "lilla" 20.000-kronors-depå blir det i alla fall 7 % vilket genast låter bättre)

Jag hade iofs. tänkt avstå idag också och var inte med vid öppningen men sen såg jag på index att det blev en vändning från den kraftiga uppgången och det är precis den typ av sitution som jag brukar försöka handla på. Så det var blankningar som gav dagens blygsamma vinst.

Annars har det varit ganska skönt att vara ifrån börsen ett tag. Tradandet, på det sätt jag håller på, dvs. att försöka utnyttja snabba kursrörelser, innebär en hög stressnivå.

Jag har förstås funderat på mitt katastrofala misstag häromveckan. (stjärnsmällen) Felet var förstås i grunden att jag låg kvar och hoppades mot bättre vetande. Min princip är ju att gå in för att göra en snabb vinst men snabbt gå ur igen om kursen rör sig åt fel håll eller också om den stannar upp.

Den "metoden" gör förstås att jag missar en del goda affärer för att jag går ur för snabbt men samtidigt ska den skydda mot stora förluster och förhindra att jag sitter med all köpkraft fastlåst ifall det dyker upp något annat köpläge bland de aktier jag håller ett öga på.

En annan sak som blir fel ibland när jag håller på, är att jag blir rastlös om jag inte ser några möjligheter och börjar chansa. Min princip bygger ju på att jag försöker identifiera snabba ryck eller snabba dyk. Men ibland står allting stilla och då blir jag otålig och vill bara att det ska hända något och börjar göra nonsensaffärer som bara går plus-minus-noll och bara gynnar mäklaren. Och så sitter jag även då inlåst med köpkraften och hinner inte reagera på t.ex. nyheter.

Sen är det klart att jag i det hela taget spelar med hög risk. Annars hade jag inte heller kunnat höja mitt depåvärde med 85 % på en månad. Spelar man med risk ingår det ju att man måste kunna förlora också.

Det som på ett personligt plan är jobbigt är att jag trots att jag vet allt det här blir så jäkla knäckt av en sån förlust. Det går in i psyket på ett sätt som jag inte gillar. Det blir som att jag personligen blir mindre värd bara för att min depå blivit mindre värd.

Det var dagens funderingar. Nu ska jag syssla med annat resten av dagen.

Lycka till ni andra som fortsätter.

/MR

Inga kommentarer: