torsdag 15 november 2007

Plus minus noll

Eller ja, 188 kronor i vinst på handel för 200 000. Men då har vi ju lite courtage också så det jämnar väl ut sig ungefär. Kanske någon hundring minus i värsta fall.

Det blev först en miss i Borg där jag köpte i öppningen och sålde med förlust strax efteråt. Men sen hakade jag på vägen upp igen så bortsett från courtaget jämnade det ut sig. Fast med min låga omsättning kan jag ju inte länge räkna bort courtaget. Jag hamnar på fast avgift (49 kr) istället för procent (0.03) när det är så lite.

Men å andra sidan, när jag kollar mina notor så slås en del affärer samman och jag betalar av någon anledning bara ett courtage fast det har varit flera helt separata affärer i samma aktie.

Nåväl. Fortsättningen sen blev några blankningar i Boliden utifrån hur index rörde sig. Hoppades på ett störtdyk som aldrig infann sig så det gick mer eller mindre jämnt upp.

Jag lägger i alla fall av nu för dagen.

Där måste jag ju förresten säga att röstningen (till vänster) är lite orättvis. Faktiskt så är min disciplin när det gäller att hålla tiden lite bättre än vad folk tycks tro. Problemet med de återfall som ändå förkommit är att de haft sån förödande inverkan på depåvärdet.

Har nu också skickat in kontrakt för derivathandel. Men det är en hel del att sätta sig in i. Jag har ju inte råd att göra bort mig mer. Och det kan man ju göra riktigt rejält med derivat. Så där måste jag läsa på ordentligt innan jag agerar. Få se hur det blir. Med min riskbenägenhet kanske det är bäst att låta bli.

Tills nästa gång

/MR

PS. Och nu, en timme senare kom det dyk jag satt och väntade på. OMX nere under -1.8% nyss. Och Boliden ner 2.50 till. Så kan det gå. Håll med om att jag har lite otur med timingen. : }

2 kommentarer:

Bushbaby sa...

Du måste sluta att tala i termer av "tur" och "otur".
Det enda man gör då är att man förlägger orsakerna till ens framgångar respektive bakslag bortom ens egen kontroll.

Bättre att ta fullt eget ansvar för varje avslut.

För övrigt gillar jag din blogg!

MVH

Bushbaby

Martini Rosso sa...

Tack.

Det är lite dubbelt det där med tur/otur. Jag vill inte skylla ifrån mig utan menar verkligen att det bara är jag själv som har ansvar för de affärer jag gör.

Men likförbannat, med den typ av "all in" - handel som jag ägnar mig åt så spelar turfaktorn en stor roll, både i uppgång som i nedgång.

Men, som sagt, det är ändå jag som sitter och trycker på knapparna och det är väldigt mycket min egen klantighet som åsamkat mig de stora förslusterna.

Så det är lite både och.