lördag 10 november 2007

Vad som hänt sen sist, dvs sedan 15 oktober

Ja då måste jag sätta mig och skriva om dåliga affärer igen. Inte kul alls. Nu har det gått riktigt dåligt i två dagar.

Grejen var alltså att jag var bortrest och inte hade tillgång till bredband under tre veckor och därmed inte kunde handla som vanligt. Däremot kunde jag koppla upp mig via mobil och även handla direkt i mobilen. Men är det är ju inget vidare bra sätt eftersom man inte har någon chans att få överblick, varken direkt med mobilens applikation eller med mobilen som modem (för långsamt).

Hur som helst. Kunde jag avhålla mig helt? Givetvis inte. Var inne några gånger men det gick förstås som det gick. Det blir alldeles för nervös handel när man inte får hela bilden och jag förlorade mindre summor i några omgångar. Men det blev i alla fall en samlad förlust på ca 3.000 kr. Inte ödesdigert men trist.

Kan berätta en liten anekdot om det. Sista veckan jag var borta köpte jag in 1.000 MSAB för 18.50 för att ha på lite längre sikt. Tänkte att den borde kunna ha lite potential på den nivån. Det första jag gjorde sen när jag landade på svensk mark var att kolla hur den stod och såg att den gått ner så att köp/sälj låg på 18.10 - 18.20.

Med tanke på det oroliga börsklimatet ( en farhåga som verkligen besannats nu) tänkte jag lite impulsivt att det var bättre att ta en förlust på 400 spänn än att sitta med en fallande kniv. Så jag sålde. SAMMA MINUT KOM NYHETEN om order från danska polisen. Och jag stod där på flygplatsen med mobilen och såg kursen lyfta och kunde bara konstatera den djävligt dåliga timingen. Och sen kom ytterligare nyheter senare på dan.

Men sen har det gått utför rejält. Vågar knappt logga in och titta. Har alltså förlorat kusligt mycket nu utan att riktigt fatta hur det gått till. Eller rättare sagt, jag handlar ju med hög risk och har haft riktigt pissig otur med timingen. Det hade lika gärna kunnat ge en präktig vinst.

Min handel har nästan uteslutande varit i Boliden eftersom den rört sig så mycket. Jag har antingen köpt poster på mellan 1300 och 2000 stycken eller blankat något mindre poster (min belåning blir inte lika stor för blankning). Och där var det framför allt två saker som hände.

Dels råkade jag sitta utanför när det stora rycket kom i torsdags som på kort tid lyfte kursen från runt hundralappen till, som högst, 113 kronor. Hypotetiskt hade jag alltså kunnat tjäna 26.000 kronor och därmed mer än fördubblat värdet på min depå. Jag hade säkert sålt innan toppen men 15.000 hade det ju blivit bara i det första snabba rycket.

Det andra var igår då jag satt med ett innehav på 1.500 st. och index för tillfället hade uppåtlut. Det såg bra ut. Affären verkade av allt att döma vara på väg att ge vinst. Och då sänker UBS plötsligt kursen med tre kronor inom loppet av en eller två minuter. Och där häktar sig dessutom Wintrade och jag kan inte varken plocka bort eller lägga nya ordrar.

Sen fortsatte jag med en massa affärer fram och tillbaka precis som jag egentligen vet att man inte ska göra efter förluster för man har en negativ inställning och hamnar i någon slags desperation. Sammantaget handlade jag dessa båda dagar för 7 miljoner (14 om man ska räkna samman både köp och sälj).

Helt vansinnigt alltså eftersom det då också blir riktigt kännbara courtagekostnader. Alla min så dyrt förvärvade lärdomar var som bortblåsta.

Så kan det gå. Jag får förstås skylla mig själv. Det ingår att man kan förlora när man kör med den risknivå jag har. Och jag har klantat till det med panikhandel.

Men fuck. Säga vad man vill så har jag faktiskt haft ett par rejäla doser otur också. Å andra sidan hade det förstås kunnat vara ännu värre om jag hade råkat sitta blankad i Boliden när det rusade.

Summan av kardemumman är i alla fall att de två senaste dagarnas handel gett faktiskt katastrofala förluster.


Idag har jag (usch det svider verkligen att behöva erkänna) 7.161 kronor på depån.

Det är helt klart hemskt. Det betyder att projektet i sin helhet ligger ungefär på endast 1.000 kronor vinst. Efter alla dessa månader!!!

En konsekvens är att mina marginaler för handel blir mindre eftersom belåningsmöjligheterna drastiskt minskar när jag har så lite eget kapital.

Ni förstår att jag verkligen funderar på att lägga av nu.

Sånt är alltså läget idag. Det är bara att lära sig att leva med.

Hej och hå.

/MR

10 kommentarer:

Anonym sa...

hej du glade! rolf rufus dahlström här. jag läste om dig i DI idag lördag den 10/11.
Har bara hunnit läsa sjösättning o dagens blogg. kul läsning. har just börjat läsa in mig i aktie-
världen. det verkar som man behöve
en djävla massa tur. eller? skall
öva upp mitt 6:e sinne och börja
köra lite smått. ge dig inte. goa
gubbar vinner i längden. mvh rolf

Anonym sa...

hang in there!

andrée

Anonym sa...

Läste om din blogg i di.se och av alla dem som var uppspaltade tyckte jag att bara din var intressant (jag har kollat dem alla).

Hoppas att du hänger kvar ett tag till så att jag får chansen att följa ditt handel in till slutet... :-)

/MacNilsson

Anonym sa...

Ett litet tips för en lite mer långsiktig strategi är att mer eller mindre helt överge din daytrading till förmån för mer långsiktiga innehav, swing-trade alt. en kombination. Ytterst få klarar sig i längden på daytrading, det är den bistra sanningen, även om många tycks vilja ge skenet av något helt annat.

/Anderzon

Anonym sa...

Statistiken säger att 9/10 som börjar med daytrading slutar inom ett halvår och majoriteten av de som fortsätter går som bäst plus minus noll.

Jättekul läsning. Som 21 årig aktieintresserad och en dröm om daytrading kan denna blog kanske få mig att inse att det kanske inte alltid går som man vill!
Du ligger härmed bland mina bokmärken!

Hoppas du lyckas MR!
Peter

Anonym sa...

Hej, kul med en personlig daytrading blogg. Daytradar själv bara S&P 500 e-mini terminer på New York börsen. Har inga bra diagram på OMX men det jag kan få fram från di.se så ser jag att OMX brutit sitt stöd i fredags och om det inte är ett falsk outbreak så är nästa stöd på dryg 340 nivån och nästa där på ca 285 nivån som borde vara det naturliga målet i den större nedåt trenden. Fundamenta bekräftar toppen med låg dollar, högt oljepris och en del svaga rapporter i Q3. Jag har tyvärr inga Fibonacci relationer för OMX men det kanske du eller någon annan har, dels från botten år 2006 och 2002 vilket är nödvändigt att känna till. I S&P 500 index har vi ett mycket starkt stöd vid 1073-1077 vilket är en bearmarket på 500 poäng från senaste toppen, minst 1/3 av index bort alltså är min långsiktiga bedömning.

Anonym sa...

Jag glömnde fråga i vilket instrument du daytradar i och vilka kriterier du använder dig av för entry, exit och stop? Vilka tekniska analys metoder använder du dig av?

Martini Rosso sa...

Oj, hann inte svara innan men bättre sent än aldrig.

Kul att se att det finns folk som uppskattar det jag skriver!

# Per
Du kanske måste läsa lite mer om upplägget. Det kan man göra HÄR
Men du kanske bara driver med mig?

Anonym sa...

Tack för svar. Om jag förstår din strategi rätt så köper du aktier i bolag när en positiv nyhet publiceras med syfte att sälja senare under dagen med vinst. Jag har aldrig hört talas om någon daytrader som arbetat på det sättet förut. De flesta jag känner tradar bara i mycket stora aktier eller i index terminer. Själv daytradar jag enbart S&P500 index terminer (ES07Z) och använder mig av prismönster och fibonacci nivåer för placering av entry, exit och stop.

Martini Rosso sa...

# Per

Inte bara nyheter alltså. Det är så lätt att bli ifrånsprungen där. Man måste vara så otroligt snabb och det gäller också att känna till den aktie som nyheten gäller för att kunna bedöma potentialen för ett kurslyft.

Jag handlar också på psykologi och förmodade indexrörelser i kombination.

/MR