måndag 19 november 2007

Ärlighet utlovad - ärlighet levererad

Ok, det tar emot lite men jag måste alltså erkänna ett återfall under eftermiddagen. Anledning var den USA-drivna nedgången och den nervositet som uppstod och som kan vara så gynnsam för min typ av snabba blankningar.

Det blev en del affärer i Boliden. Men tyvärr fortsatte jag lite för länge när det började stanna upp och då funkar ju inte min metod alls. Utfallet av handeln blev ca 400 vinst men det blir inte mer än kanske hälften kvar när courtaget är draget.

Slöseri med tid alltså.

Det är nog så att jag måste låta bli att gå in och titta om jag har för avsikt att inte handla. För om jag börjar kolla och ser en möjlighet kan jag inte hålla emot. Det är bara att inse att speldjävulen är en hård motståndare till mina goda intentioner.

Jag förstår om ni tröttnar på att höra om alla mina återfall. Men det är som det är. Jag kämpar och det ingår tyvärr att jag misslyckas då och då.

/MR

3 kommentarer:

Bushbaby sa...

Kan du inte försöka förklara din metod lite mer ingående?

Hur hittar du undervärderade aktier?
vilka nyheter väntar du på som ska driva upp kursen?
Varför skulle du hinna före alla andra på att reagera på dessa nyheter?

MVH

Bushbaby

Martini Rosso sa...

Går inte att säga så enkelt. Generellt är det nästan alltid så att det är för sent när man får nyheten eftersom det alltid är någon som har bättre nyhetstjänst eller får veta ryktesvägen.

Enda chansen är då när det väl börjar röra sig är att veta tillräckligt mycket om aktien och psykologin i just den aktiens handel för att kunna bedöma om det finns mer potential.

Det är när man verkligen känner till aktien och har sett hur kursen reagerar på nyheter av olika slag som man ibland kan ha turen att hinna slå till i början av ett race.

Som undervärderade som kan ge klipp tänker jag mig de aktier som under en längre tid sjunkit mycket mer än index, utan direkt synbar anledning. För att kvala in ska de också samtidgt höra till dem som rör sig snabbt på nyheter som t.ex. Precise häromdagen.

Men som sagt tidigare, det är ett farligt spel då det är mycket Pump and Dump i samband med nyheter i den typen av aktier.

Bushbaby sa...

Så du har ett antal favoritaktier som du alltid tradar med, om jag förstår dig rätt?
Själv är jag förtjust i OMXS30 och Bull o Bear. Men mitt mål är att utarbeta generella regler som gäller för alla aktier på marknaden, tyvärr vet jag inte riktigt hur det ska gå till...

MVH

BB